123
دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 198714
 کل بازدید : 1830047
اخبار > قابل توجه دانشجویان تحصیلات تکمیلی: اعلام فهرست اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 97
 


  چاپ        ارسال به دوست

قابل توجه دانشجویان تحصیلات تکمیلی: اعلام فهرست اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 97

لیست اولویت های پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

(1397)

حیطه سلامت روان:

1-    تولید شواهد در زمینه پیشگیری و مداخلات زود هنگام جهت مشکلات/ اختلالات شایع سلامت روان

2-    تولید شواهد جهت مداخلات آموزشی (شامل تدوین و تهیه پروتکل ها) مرتبط با ارتقای سلامت روان در گروه های پر خطر

3-    بررسی اثربخشی و پیگیری روش های درمانی Bio-Psycho- Socio-Spiritual در اختلالات شایع سلامت روان

4-    بومی سازی و ارتقای روش های مختلف ارائه خدمت در اختلالات سلامت روان

5-    طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات جامعه نگر به منظور ارتقای سلامت روان جمعیت عمومی (استیگما ...)

6-     توسعه مفهوم امنیت روانی و شناسایی راهکارهای ارتقای آن

7-    توسعه تصمیمات مبتنی بر شواهد در حوزه آموزش و سلامت روان کودکان (اصلاح قوانین)

8-    توسعه  کاربرد تکنولوژی های نوین (تشخیصی-درمانی....) در حوزه سلامت روان

9-    آسیب شناسی روانی و اجتماعی زندگی در کلان شهر تهران

10-  بررسی اتیولوژیک اختلالات روانی در جامعه ایرانی (ژنتیک، مارکرهای مرتبط....)

11-  تولید شواهد به منظور ارتقای شاخص های رشد و تکامل کودکان

12-   بررسی اپیدمیولوژیک، سبب شناسی و مداخلات درمانی جهت اختلالات روانی نوظهور در گروههای هدف

13-  ارزیابی کیفیت خدمات سلامت روان در ایران

14-  تدوین استانداردهای آموزشی در دوره پیش از دبستان مبتنی بر شواهد

15-  طراحی، اجرا، ارزشیابی و ارتقای سیستم پایش رشد و تکامل کودکان

حیطه علوم پایه پزشکی:

1- بررسی هزینه اثربخشی مداخلات آموزشی ارتقا سلامت در گروه های در معرض خطر

2- طراحی مدل های ارتقا سواد سلامت برای گروه های در معرض خطر

3- طراحی مدل های مرتبط حیوانی با بیماری های توانبخشی

4-  بررسی تاثیر داروهای گیاهی و سنتی بر بیماری های سیستم عصبی توانبخشی

حیطه ژنتیک:

1-  طراحی و توسعه زیرساخت داده های ژنتیکی لازم برای کشور (پایگاه داده های ژنتیک جمعیت)

2- تولید شواهد جهت پیشگیری از بروز بیماری های ژنتیکی که به معلولیت منجر می شود (بیماری های ذهنی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های نادر)

3- درمان بیماری های ژنتیکی معلولیت زا با استفاده از شناسایی عملکرد ژنی توسط بدل های حیوانی

( IPSE و...)

حیطه علوم بالینی:

1-تهیه بانک اطلاعاتی توانبخشی به منظوردسترسی به دانش اپیدمیولوژیک مناسب

2- علت شناسی بیماری های شایع منجر به بستری بیماران در مراکز توانبخشی

3-  بررسی اثر مداخلات نوین بر استقلال بیماران توانبخشی

4- طراحی روش های درمانی و خدمات مبتنی بر جامعه به افراد نیازمند خدمات توانبخشی به منظور کاهش دوره بستری و هزینه های مرتبط

5- تولید شواهد جهت تامین زیرساخت های لازم و مناسب به منظور گسترش مراکز توانبخشی در کشور

حیطه آمار زیستی:

1- فراهم کردن پایگاه اطلاعات ثبتی داده های مراکز ارائه کننده خدمات توانبخشی (ریجستری)

2- ارائه مدل های آماری در تعیین عوامل تاثیر گذار بر سلامت

حیطه توانبخشی:

1 شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با سلامت در اختلالات توانبخشی دارای اولویت

2 تهیه راهنمای ارائه خدمات جامع سلامت در اختلالات توانبخشی دارای اولویت

3 – طراحی و ارزشیابی مدل های مراقبت جامع سلامت (بین حرفه ای) در اختلالات توانبخشی دارای اولویت⃰

4 – شناسایی اتیولوژیک درد ستون فقرات و مفاصل محیطی

5 – مطالعه شیوه های عملی ایجاد همکاری بین رشته ای و ارتقاء کار تیمی در توانبخشی

6 – تحلیل وضعیت موجود در ارائه خدمات غربالگری و تشخیصی اختلالات تکاملی

7 -  بررسی شیوع اختلالات ستون فقرات کودکان و بزرگسالان

8 – طراحی شیوه های کارا و اثربخش در کاهش عوارض نواقص و مشکلات جسمانی در ابعاد مختلف سلامت فرد دچار معلولیت و خانواده

9 – طراحی ارائه شیوه های ارتقای مدیریت سازمانی نظام سلامت در حوزه توانبخشی مبتنی بر شواهد

10 –طراحی ابزار و بومی سازی ابزارهای غربالگری، تشخیصی و سنجش ناتوانی ها و توانمندی ها، نیاز به خدمات توانبخشی، رضایت از خدمات توانبخشی، همکاری با درمان های توانبخشی، اثربخشی توانبخشی، کارائی توانبخشی در اختلالات توانبخشی دارای اولویت⃰

11 – بررسی ایمنی و شناسایی خطاهای انسانی در خدمات توانبخشی

12-طراحی وسایل کمک توانبخشی (Assistive Device) برای ارتقاء استقلال و مشارکت افراد دچار اختلالات جسمانی  و روانی دارای اولویت⃰

13–  طراحی ابزار الکتریکی، مکانیکی، نرم افزار، مالتی مدیا/ چند رسانه ای برای ارزیابی و درمان اختلالات ارتباط، زبان، گفتار و بلع

14-بررسی اثربخشی مداخلات در افزایش انگیزش نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات توانبخشی

15– تدوین منشور اخلاق توانبخشی/ تدوین کدهای اخلاق حرفه ای توانبخشی

حیطه توانبخشی اطفال:

1– تدوین دستورالعمل ها و گایدلاین های ارائه مداخلات زود هنگام به کودکان زیر 5 سال

2  ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی ابزارهای غربالگری و تشخیصی در اختلالات تکاملی کودکان شامل اختلالات ارتباط- زبان- گفتار- بلع، حرکتی، حسی، شناختی، عاطفی

3 بررسی عوامل مرتبط با سلامت خانواده دارای کودک مبتلا به اختلالات تکاملی

4 بررسی شیوع اختلالات نافذ رشد و رفتاری اجتماعی در کودکان

5 تحلیل وضعیت موجود و ارزیابی نحوه ارائه خدمات عصبی تکاملی به نوزادان و کودکان در معرض اختلالات تکاملی

حیطه توانبخشی مبتنی بر جامعه:

1 تبیین مشارکت و استقلال فردی در اختلالات ارتوپدی ناشی از تروما

2-طراحی مداخلات توانبخشی مبتنی بر جامعه (Community Based Rehabilitation) دراختلالات توانبخشی دارای اولویت

 3-ارائه شیوه های موثر در ارتقاء مشارکت افراد دچار معلولیت و خانواده ها در مداخلات توانبخشی

4-طراحی شیوه های موثر و کارا در توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات به افراد دچار معلولیت و خانواده ها

5-طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزشی خانواده و جامعه در پیشگیری و بهبود اختلالات ارتباط- زبان- گفتار- بلع

6-بررسی نقش شبکه های اجتماعی بر پیشگیری از بیماری ها

حیطه  سلامت و رفاه اجتماعی:

1-    بررسی وضعیت بی عدالتی در سلامت در ایران

2-    بررسی بی عدالتی در سلامت گروه های آسیب پذیر

3-    بررسی وضعیت بیکاری و تاثیر آن بر سلامت در ایران

4-    بررسی وضعیت سلامت روانی و اجتماعی سالمندان در ایران

5-    بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی خشکسالی (حوادث و بلایا)

6-     بررسی مکانیسم‌های ایجادکننده بی‌عدالتی در افراد دارای ناتوانی

7-    شناسایی تعیین‌کننده‌های اجتماعی مرتبط با سلامت در افراد دارای ناتوانی

8-    طراحی و ارزشیابی مداخلات کاهش بی‌عدالتی در سلامت افراد دارای ناتوانی

9-    بررسی تبیین تاثیر تغییرات اقلیم در حوزه‌های مختلف سلامت

10-            مطالعه عوامل موثر بر سواد سلامت روانی/ اجتماعی

حیطه توسعه پژوهش :

1-    مطالعه مروری در زمینه پژوهش های مرتبط با سلامت روان

2-    مطالعه مروری در زمینه پژوهش های مرتبط با سلامت و رفاه اجتماعی

3-    مطالعه مروری در زمینه پژوهش های مرتبط با توانبخشی

4-    بررسی و تعیین مهمترین مشلات /نیاز گروه های خدمت گیرنده در حیطه سلامت روانی و توانبخشی

5-    بررسی و تعیین اولویت مشکلات اجتماعی

اختلالات دارای اولویت عبارتند از: آلزایمر، سقوط و تعادل، محدودیت حرکتی، سکته مغزی (CVA)، افسردگی، اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان، ترومای مغزی (TBI)، آسیب طناب نخاعی (SCI اِم اِس (MS)، فلج مغزی (CP)، مایوپاتی/بیماری عصبی-عضلانی، نوروپاتی دیابتیک و ترماتیک، انحرافات ستون فقرات، ضایعات ورزشی، آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه ( COPD)، عفونت های مزمن تنفسی، اختلالات کف لگن، درد ستون فقرات  و مفاصل محیطی، اختلالات ارتباط، زبان، گفتار و بلع

 


١٠:٢٣ - يکشنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٧    /    عدد : ١٢٦٢٧    /    تعداد نمایش : ١٠٦



خروج




دانشگاه علوم بهزیستی...گروه های آموزشیمراکز پژوهشی مراکز درمانیکتابخانه مرکزیتماس با دانشگاه

Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی