نظر به اینکه در کلینیک های فیزیوتراپی در سطح کشور، بیماران بطور عمده با نسخه پزشک معالج به فیزیوتراپی مراجعه می نمایند جهت اطلاع همکاران پزشک از تجهیزات الکتروتراپی، در ذیل به معرفی اجمالی آن می پردازیم:

جریان های الکتریکی(Electrical Stimulation): عمده اثرات آن عبارتند از:

  1. اثر تسکینی ضد دردی با مکانیسم ترشح مواد مورفینی، افزایش گردش خون، بلوکاژ مسیر درد، فعال کردن مسیرهای نزولی عصبی از مغز، تئوری دروازه ای درد
  2. تحریک عضلانی اعم از عضلات سالم با هدف تقویت، افزایش تحمل، باز آموزی و نوآموزی حرکتی و کنترل دفع و ادرار و کاربردهای نازایی و در عضلات فلج با هدف حفظ قابلیت انقباضی و برگشت آن
  3. افزایش گردش خون با تحریک و بلوکاژ ریتمیک اعصاب اتونوم

 برخی از جریان های الکتریکی به شرح زیر است:

  • جریان های دیاداینامیک:کاهش ادم، اختلالات عروقی، دردهای عضلانی
  • جریان های اینترفرنشیال(IF): اثرات تسکینی و ضد دردی، کاربرد در آسیب های ورزشی و اوروژنیتال (کنترل دفع و ادرار و آزاد سازی چسبندگی های فالوپ)  
  • جریان های TENS: اثرات تسکینی و ضد دردی برای انواع دردهای عصبی- عضلانی- اسکلتی حاد و مزمن
  • جریان های گالوانیک: کاهش ادم، پاتولوژی های عروق محیطی، کاهش درد و اسپاسم عضلانی و یونتوفروزیس (انتقال دارو از طریق پوست)
  • جریان های فارادیک عملکردی: جهت تحریک عضلات برای بهبود کیفیت عملکرد اندام ها
  • جریان های IDC : تحریک عضله بدون عصب
  • جریان های APS : این سیگنال الکتریکی از نظر شکلی دقیقا مشابه پتانسیل عمل سلول های تحریک پذیر بوده و قابلیت تحریک عصبی- عضلانی بهتری دارد

 

لیزرتراپی(LASER): نوعی از امواج الکترومغناطیسی است که جهت کاهش درد، کاهش التهاب و تسریع فرایند ترمیم بافت بکار می رود

مگنتوتراپی(Magneto therapy): یک میدان مغناطیسی است که شدت، زمان و فرکانس آن قابل تنظیم بوده و جهت کاهش درد، کاهش التهاب بخصوص التهاب های استخوانی و مفاصل، آرتروز و پوکی استخوان، تسریع جوش خوردن استخوان، درمان کشیدگی  تاندون و لیگامان و ... کاربرد دارد.

شاک ویو تراپی(Shock – wave therapy): یک موج صوتی با فرکانس بسیار بالا جهت درمان التهابات تاندونی- عضلانی و مفاصل، درمان موثر خار پاشنه، شکستگی های استخوانی التیام نیافته بکار می رود.

اولتراسوند (US): امواج ماورای صوتی که اثر مکانیکی و گرمایی در بافت دارد و جهت کاهش درد و التهاب، رفع چسبندگی ها، کمک به جذب هماتوم و ... کاربرد دارد.

مادون قرمز (IR) : اشعه مادون قرمز که باعث ایجاد گرمای سطحی در بافت و افزایش جریان خون ناحیه شده و به تبع آن موجب کاهش درد و اسپاسم و افزایش انعطاف پذیری بافت می شود.

ماورای بنفش (UV) : اشعه ماورای بنفش که بیشتر در درمان عارضه های پوستی نظیر پسوریازیس، برس، درمان ریزش مو، ترمیم زخم های در ترمیم نظیر زخم بستر و زخم های دیابتیک و نیز زیبایی بکار می رود.

SWD و MWD : بر پایه میدان های الکترومغناطیسی و با مکانیسم تولید گرمای عمقی در بافت باعث کاهش درد، اسپاسم و رفع چسبندگی ها می شود.

هات پک (HP) : کیسه های آب گرم جهت ایجاد گرمای سطحی در بافت با هدف افزایش جریان خون ناحیه، کاهش درد و اسپاسم و افزایش انعطاف پذیری

کلد پک (CP): کیسه های یخ جهت ایجاد سرمای موضعی در بافت با هدف کاهش ادم و التهاب و به تبع آن کاهش درد

ترکشن: اعمال کشش مکانیکی با محاسبات بر اساس وزن توده بدنی در ناحیه ستون فقرات گردنی و کمری

 

لازم به یادآوری است علاوه بر مدالیته های فیزیکی ذکر شده بسیاری از روش های درمانی دیگر نیز در فیزیوتراپی بکار گرفته می شود که به ویژه در سال های اخیر توسعه کمی و کیفی درخور توجهی داشته اند نظیر: درمان های دستی همچون منیپولیشن، موبیلیزیشن، نورو موبیلیزیشن، آزاد سازی فاسیا، تکنیک های انرژی عضلانی،فانکشنال تراپی، تیپینگ و استفاده از سوزن های خشک و نیز آموزش ورزش های اختصاصی و مهارت های ویژه مشاوره ورزشی، شغلی و اصلاح فعالیت های روزمره و...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: